این روزها طراحی وبسایتها دستخوش تغییرات زیادی شده است. هدف عمده این تغییرات کشش و جذب بیشتر مخاطب است. طراحان و توسعه دهندگان وب در تلاش هستند تا با بهرهگیری از فناوریهای جدید معرفی شده که سرورها، سیستم عاملها و زبانهای برنامه نویسی را در بر میگیرد، تعامل بین وبسایت و بازدیدکننده را راحتتر و خوشایندتر کنند.
موضوع جدیدی که اخیرا در صنعت طراحی و توسعه وب بسیار از آن صحبت میشود، طراحی بدون صفحه (Pageless Design) یا تنها با یک صفحه است که بهوسیله آن تمام اطلاعات مطرح شده یک وبسایت در یک صفحه واحد نمایش داده میشود و بازدیدکننده میتواند با حرکت دادن آن به بالا و پایین به این محتوا دسترسی داشته باشد. در این روش، دیگر برای دانلود، دسترسی به اطلاعات و تصاویر موجود در یک وبسایت نیازی به کلیک کردن برای رسیدن به چندین صفحه مختلف نیست، زیرا تمام آنها در یکجا گردآوری شدهاند. این نوع از طراحی وبسایت به دلیل توانایی فراهم کردن تجربهای بهتر در وبگردی برای کاربران، افزایش امکان تبدیل شدن به پلتفرمهای مختلف و کاهش هزینههای توسعه در حال رواج است. اما چرا آینده وب را طراحی بدون صفحه شکل میدهد؟
3. این نوع از طراحی از لحاظ حسی مخاطب را بیشتر راضی نگه میدارد
بهلطف امکانات پیشرفته بهدست آمده از HTML5، CSS3 و JavaScript ما قادر هستیم با ساخت اجزای تعاملی هم راستا با خط سیر موضوع هدفمند خود، بازدیدکنندگان وبسایت خود را به حضور بیشتر و لذت بردن از آن تشویق کنیم. منوها و کادرهایی که با یک اشاره باز و بسته میشوند، دکمههای رنگی و چشم نوازی که هدف خود را بیان میکنند و انیمیشنهای خلاقانهای که به درک جذابتر موضوع کمک میکنند از جمله شیوههای تعاملی هستند که در گذشته هرگز قادر به انجام آن نبودیم.سایت هایی مثل
وقتی در یک طراحی علاوه بر ظاهر زیبا حس خوبی را نیز به بازدیدکننده القا کنید، باعث میشود تا مخاطبین برای سرگرمی هم که شده بیشتر به وبسایت شما سر بزنند و بیشتر از عناصر مفرح و جذاب به کار رفته در ساختار سایت لذت ببرند. وقتی یک کاربر حس خوبی از حضور در وبسایت شما داشته باشد ناخودآگاه به استفاده از محصول یا خدمات شما نیز ترغیب میشود.
4. این نوع طراحی میزان بازده سایت را افزایش میدهد
هیچ کدام از مزایای اشاره شده در بالا در صورتی که نتوانند به افزایش میزان بازدهی سایت کمک کنند ارزشمند و توجیهپذیر نخواهند بود. مطمئناً زیبایی، طراحی هوشمندانه و بیان درست موضوع در یک وبسایت همگی در جایگاه خود از اهمیت بالایی برخوردار هستند، اما هدف کلی از راه اندازی یک وبسایت رسیدن به سطح مطلوبی از تعامل با مخاطب و افزایش میزان بازدهی است. هر وبسایتی که ما میسازیم باید یک هدف اصلی را دنبال کند. دستیابی به چشم اندازهای تازه، رشد ارتباطات آنلاین، معرفی یک شخص یا محصول، جذب مخاطب برای دانلود و دریافت محتوا و یا فروش بیشتر محصولات و خدمات همگی اهداف مشخصی هستند که تمرکز اصلی ما باید رسیدن به آن باشد. تمامی این اصول در
چیزهایی وجود دارد که یک وبسایت یک صفحهای بهتر از عهده انجام آن برمیآید. طراحی ساده و سرراست با ترکیب یک موضوع مشخص و تعامل شایسته با بازدیدکنندگان، ما را در راه رسیدن به هدف نهایی کمک خواهد کرد. آمارها نشان میدهد که با افزایش تعداد وبسایتهای بدون صفحه بازدهی آنها نیز افزایش قابل ملاحظهای پیدا میکند.
5. در این نوع از طراحی بهروزرسانی و کپی برداری سادهتر، سریعتر و موثرتر انجام میشود.
در حالت کلی نهتنها بهتر میتوان طراحی بدون صفحه را به فرمتهای دیگر تبدیل کرد، بلکه اعمال تغییرات بر اساس تحلیلها و واکنش بازدیدکنندگان نیز راحتتر، سریعتر و موثرتر قابل انجام است. این تغییرات به این دلیل راحتتر و سریعتر انجام میشوند زیرا شما تنها با یک صفحه برای انجام کارهای خود سر و کار دارید. سایتی مانند خبرنگاران جوان به خوبی می تواند مثال این بخش باشد. بهجای این که طراح سایت مجبور باشد برای حفظ ساختار و ظاهر سایت برای بازدیدکنندگان چندین صفحه را مورد بررسی قرار دهد، از قبل تمام تنظیمات و صفحهبندی در یک صفحه کامل انجام گرفته است.
حالا تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که جزئیات مورد نظر خود و شیوههای تعامل با مخاطب را که قبلا ایجاد کرده بودید تغییر دهید تا بتوانید بهتر از گذشته و بر اساس خواسته مخاطبین با آنها ارتباط برقرار کنید.
6. این نوع طراحی میزان محتوای بیکاربرد را به حداقل رسانده و تمایل دیگران برای به اشتراکگذاری را افزایش میدهد.
بهلطف تمام مزیتهایی که در بالا به آن اشاره شد، در سایتهایی که تنها از یک صفحه مرجع استفاده میکنند میزان محتوای زائد و بیکاربرد به حداقل خواهد رسید. این به دلیل آن است که عوامل بسیار کمتری برای حواس پرتی و استفاده از المانهای تکراری و غیر ضروری وجود دارد. در این نوع از طراحی شما با مخاطب، یک موضوع هدفمند و یکسری از اجزای اصلی که مخصوص این وبسایت طراحی شدهاند را به اشتراک میگذارید. اشتراک گذاشتن برای سایت هایی مثل
علاوه بر این، به اشتراکگذاری کل محتوای یک وبسایت استاندارد با دیگران کار سختی است. حجم زیاد محتوا در چندین صفحه بازدیدکنندگان را مجبور میکند تا تنها بخش کوچکی از محتوای مورد نظر خود را انتخاب و بهشکل نامناسب و غیراستاندارد با افراد دیگری به اشتراک بگذارند. در صفحات فرود (landing pages) اوضاع از این هم بدتر است. به اشتراکگذاری صفحات فرود به این دلیل که مشخص میشود شما تنها به دنبال پول یا اطلاعات آنها هستید چندان خوشایند و مورد استقبال بازدیدکنندگان نیست. اما به اشتراکگذاری یک موضوع مشخص، ساختار یافته و خوشایند کاری است که ما هر روز انجام میدهیم و این مطالب هم برای ما و هم افرادی که قصد اشتراک گذاری با آنها را داریم نیز مورد قبول خواهد بود.
برد کرامب ( Bread Crumb ) چیست؟
آزمایش موفقیتآمیز لیزر توسط نیروی هوایی آمریکا
ارائه اینترنت ماهوارهای در هواپیماهای باریکپیکر امریکن ایرلاینز
الگوریتم تطبیق عصبی ( Neural Matching ) چیست؟
کشف بزرگترین مخزن یخ آب در مریخ ؛ دستاوردی شگفت انگیز برای زندگی در مریخ